Zakład Usługowo Remontowy Tramwajów Śląskich


Zakład Usługowo Remontowy to ważna instytucja, która wchodzi w skład Tramwajów Śląskich. Jego działalność koncentruje się na kluczowych aspektach związanych z remontem taboru i podzespołów tramwajowych, co ma istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa i sprawności komunikacji miejskiej.

Oprócz prac remontowych, zakład angażuje się również w produkcję elementów torowych, co dodatkowo wspiera infrastrukturę transportową. Co więcej, jednostka ta odpowiada za utrzymanie systemu łączności, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania flotą tramwajową.

Zakład Usługowo Remontowy znajduje się w Chorzowie przy ul. Inwalidzkiej 5. Warto zaznaczyć, że do 2006 roku pełnił również funkcję zajezdni tramwajowej, co potwierdza jego długą historię oraz znaczenie w komunikacji miejskiej.

Historia

Historia rozwoju linii tramwajowych w rejonie obecnego Chorzowa Batory sięga końca XIX wieku. 7 września 1899 roku rozpoczęła działalność pierwsza linia tramwajowa łącząca Hajduki z Katowicami, a nieco później, 19 listopada, uruchomiono również trasę do Centrum Chorzowa. Te wydarzenia zapoczątkowały rozwój zajezdni, która została usytuowana na terenach między dzisiejszymi ulicami Zamenhofa, Ratuszową, Trzyniecką i Długą.

Na terenie nowo powstałej zajezdni znajdowała się hala postojowa podzielona na dwie części. Pierwsza z nich była zamknięta i przeznaczona dla wagonów silnikowych, natomiast druga, otwarta, służyła dla wagonów doczepnych. W każdej hali znajdowały się po trzy tory z czterema stanowiskami. Dodatkowo utworzono tory odstawcze, warsztat oraz inne niezbędne obiekty, takie jak lakiernia czy kuźnia. Nieopodal zajezdni zbudowano elektrownię, która zasilala całą sieć tramwajową.

W połowie 1929 roku zainaugurowano budowę nowych, bardziej nowoczesnych warsztatów oraz zajezdni przy obecnej ulicy Inwalidów, niedaleko starego kompleksu. Do końca 1930 roku powstały: hala postojowo-przeglądowa, warsztaty oraz biura. Dwa lata później dwukrotnie wzbogacono tereny zajezdni o suszarnię piasku, skład soli oraz windę towarową. Nowe obiekty włączone do zajezdni to: ośmiotorowa hala warsztatu głównego, budynek administracyjny oraz mieszkalny, a także lakiernia i inne istotne jednostki. W 1937 roku stara zajezdnia została sprzedana gazowni i zlikwidowana.

Na początku XXI wieku podjęto istotną decyzję o ograniczeniu działalności chorzowskiej zajezdni wyłącznie do napraw tramwajów. W okresie od 15 czerwca do 12 sierpnia 2006 roku, wszystkie połączenia dotychczas obsługiwane przez zajezdnię w Chorzowie Batorym zostały przekazane do zajezdni Zawodzie oraz Stroszek:

Data przekazaniaNumerRelacjaNowa zajezdnia
15 czerwca 200612Chorzów pl. Hutników – Siemianowice Śl. pl. SkargiZawodzie
15 lipca 200613Chorzów rynek – Siemianowice Śl. pl. Skargi
23Chorzów Stadion Śląski – Szopienice
29 lipca 200611Katowice pl. Wolności – Ruda Śląska ChebzieStroszek
17Chorzów rynek – Ruda Śląska Chebzie
10Siemianowice Śl. pl. Skargi – Ruda Śląska Chebzie(linię zawieszono)
12 sierpnia 20067Bytom pl. Sikorskiego – Katowice ZawodzieZawodzie
36Chorzów Ratusz – Katowice Zawodzie
37Chorzów Ratusz – Szopienice

6 maja 2022 roku zajezdnia tramwajowa w Chorzowie-Batorym, mieszcząca się przy ulicy Inwalidzkiej 5, została wpisana do rejestru zabytków (nr rej. A/980/2022). Wpis ten obejmował takie obiekty jak: budynek administracyjny, warsztat, wozownię oraz dawną kuchnię.

Zestawienie zmodernizowanych tramwajów

W poniższym zestawieniu przedstawiamy szczegółowe dane dotyczące tramwajów, które przeszły modernizację w Zakładzie Usługowo Remontowym Tramwajów Śląskich. Zestawienie to zawiera informacje na temat pojazdów, ich liczby, lat modernizacji oraz dodatkowych uwag.

PojazdLiczba sztukLata modernizacjiUwagiŹródła
Konstal 105Na42000modernizacja w zajezdni Będzin była częściowa_
42001
1?_
112009-?__
Düwag Pt142010-?przystosowanie tramwajów z Frankfurtu nad Menem do polskich warunków_
SGP/Lohner E1252010–2013przystosowanie tramwajów z Wiednia do polskich warunków_
Konstal 111N22012części dostarczyły firmy Lemma i Astromal_
22015części dostarczyły Enika, Lemma oraz TriboTec Polska_
22016części dostarczyły Lemma, TriboTec Polska i Webasto Petemar_
Konstal 105Na302012–2014modernizacja inspirowana Moderusami Alfa HF 11 AC_
Düwag Ptm22015-2017przeróbka na tramwaj jednokierunkowy z niskopodłogowym członem_
Alstom Konstal 116Nd12019–2021__

Przypisy

  1. Michał Bulsa, Decyzje dotyczące wpisów i skreśleń w rejestrze zabytków nieruchomych województwa śląskiego w 2022 roku, „Wiadomości Konserwatorskie Województwa Śląskiego” 2023, t. 15, s. 382.
  2. Wpis do rejestru zabytków (A/980/2022) wkz.katowice.pl [dostęp 12.06.2022 r.]
  3. Helmut Tramwajów Śląskich po modernizacji. Dostał nowe czoło. transport-publiczny.pl, 05.04.2017 r. [dostęp 07.04.2017 r.]
  4. Chorzów. Zmodernizowany tramwaj ma imię. Gucio. transport-publiczny.pl, 25.08.2017 r. [dostęp 16.09.2017 r.]
  5. Śląski Pt po remoncie. infotram.pl, 06.12.2016 r. [dostęp 11.12.2016 r.]
  6. ZUR/239/2016 Dostawa 5 sztuk przetwornic statycznych i 5 sztuk przekształtników do wagonów typu 105N2k i 7 klimatyzatorów kabiny motorniczego, tram-silesia.pl, 27.05.2016 r. [dostęp 12.12.2016 r.]
  7. ZUR/222/2016 Zakup piasecznic do 2 wagonów typu 111N i 5 wagonów typu 105N2k. tram-silesia.pl, 26.04.2016 r. [dostęp 12.12.2016 r.]
  8. ZUR/136/2016 Zakup kompletów drzwi do wagonów typu 105N2k i 111N. tram-silesia.pl, 21.03.2016 r. [dostęp 12.12.2016 r.]
  9. ZUR/271/2015 Dostawa piasecznic do wagonów typu 111N, tram-silesia.pl, 10.04.2015 r. [dostęp 17.05.2015 r.]
  10. ZUR/265/2015 Dostawa kompletnych napędów drzwi do 2 wagonów typu 111N, tram-silesia.pl, 30.03.2015 r. [dostęp 17.05.2015 r.]
  11. ZUR/258/2015 Dostawa 2 sztuk przetwornic statycznych, tram-silesia.pl, 25.03.2015 r. [dostęp 17.05.2015 r.]
  12. ZUR/271/2012 Dostawa elementów karoserii do dwóch wagonów 111N, tram-silesia.pl, 23.03.2012 r. [dostęp 05.09.2014 r.]
  13. ZUR/274/2012 Dostawa dwóch kompletów siedzeń pasażerskich do wagonów „111N”, tram-silesia.pl, 20.03.2012 r. [dostęp 05.09.2014 r.]
  14. Pięć nowych Helmutów kupiły Tramwaje Śląskie. katowice.naszemiasto.pl, 04.01.2013 r. [dostęp 18.11.2013 r.]
  15. 30-letnie tramwaje z Niemiec po remoncie wyjadą na nasze trasy. katowice.naszemiasto.pl, 04.11.2010 r. [dostęp 19.10.2013 r.]
  16. Tramwaje Śląskie S.A. » Wagony liniowe. tram-silesia.pl, 15.01.2013 r. [dostęp 30.11.2016 r.]
  17. Tramwaje Śląskie S.A. » Wagony liniowe. tram-silesia.pl, 31.12.2014 r. [dostęp 30.11.2016 r.]
  18. Duży krok w dobrym kierunku. „Silesia Tram News”. 12/2014, s. 4-5. Chorzów: Agencja Mediów Lokalnych mediaL. ISSN 2299-2790.
  19. Pt. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom II. Rybnik: Eurosprinter, 2012, s. 254-256.
  20. 105N. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom II. Rybnik: Eurosprinter, 2012, s. 247-252.
  21. Kalendarium relacji tramwajowych po 1945 roku (do 30.06.2012). W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom II. Rybnik: Eurosprinter, 2012, s. 283-295.
  22. 3.2. Spółka Tramwaje Śląskie SA. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom II. Rybnik: Eurosprinter, 2012, s. 190-198.
  23. 5. W polskiej części Górnego Śląska do 1939. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom I. Rybnik: Eurosprinter, 2010, s. 166-191.
  24. 3.1.7. Linia Hajduki – Królewska Huta. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom I. Rybnik: Eurosprinter, 2010, s. 78-80.
  25. 3.1.6. Linia Hajduki – Katowice – Mysłowice. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom I. Rybnik: Eurosprinter, 2010, s. 69-78.

Pozostałe obiekty w kategorii "Budynki przemysłowe i magazynowe":

Zakłady Azotowe w Chorzowie | Elektrociepłownia Chorzów

Oceń: Zakład Usługowo Remontowy Tramwajów Śląskich

Średnia ocena:4.85 Liczba ocen:12