Zakład Usługowo Remontowy to ważna instytucja, która wchodzi w skład Tramwajów Śląskich. Jego działalność koncentruje się na kluczowych aspektach związanych z remontem taboru i podzespołów tramwajowych, co ma istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa i sprawności komunikacji miejskiej.
Oprócz prac remontowych, zakład angażuje się również w produkcję elementów torowych, co dodatkowo wspiera infrastrukturę transportową. Co więcej, jednostka ta odpowiada za utrzymanie systemu łączności, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania flotą tramwajową.
Zakład Usługowo Remontowy znajduje się w Chorzowie przy ul. Inwalidzkiej 5. Warto zaznaczyć, że do 2006 roku pełnił również funkcję zajezdni tramwajowej, co potwierdza jego długą historię oraz znaczenie w komunikacji miejskiej.
Historia
Historia rozwoju linii tramwajowych w rejonie obecnego Chorzowa Batory sięga końca XIX wieku. 7 września 1899 roku rozpoczęła działalność pierwsza linia tramwajowa łącząca Hajduki z Katowicami, a nieco później, 19 listopada, uruchomiono również trasę do Centrum Chorzowa. Te wydarzenia zapoczątkowały rozwój zajezdni, która została usytuowana na terenach między dzisiejszymi ulicami Zamenhofa, Ratuszową, Trzyniecką i Długą.
Na terenie nowo powstałej zajezdni znajdowała się hala postojowa podzielona na dwie części. Pierwsza z nich była zamknięta i przeznaczona dla wagonów silnikowych, natomiast druga, otwarta, służyła dla wagonów doczepnych. W każdej hali znajdowały się po trzy tory z czterema stanowiskami. Dodatkowo utworzono tory odstawcze, warsztat oraz inne niezbędne obiekty, takie jak lakiernia czy kuźnia. Nieopodal zajezdni zbudowano elektrownię, która zasilala całą sieć tramwajową.
W połowie 1929 roku zainaugurowano budowę nowych, bardziej nowoczesnych warsztatów oraz zajezdni przy obecnej ulicy Inwalidów, niedaleko starego kompleksu. Do końca 1930 roku powstały: hala postojowo-przeglądowa, warsztaty oraz biura. Dwa lata później dwukrotnie wzbogacono tereny zajezdni o suszarnię piasku, skład soli oraz windę towarową. Nowe obiekty włączone do zajezdni to: ośmiotorowa hala warsztatu głównego, budynek administracyjny oraz mieszkalny, a także lakiernia i inne istotne jednostki. W 1937 roku stara zajezdnia została sprzedana gazowni i zlikwidowana.
Na początku XXI wieku podjęto istotną decyzję o ograniczeniu działalności chorzowskiej zajezdni wyłącznie do napraw tramwajów. W okresie od 15 czerwca do 12 sierpnia 2006 roku, wszystkie połączenia dotychczas obsługiwane przez zajezdnię w Chorzowie Batorym zostały przekazane do zajezdni Zawodzie oraz Stroszek:
Data przekazania | Numer | Relacja | Nowa zajezdnia |
---|---|---|---|
15 czerwca 2006 | 12 | Chorzów pl. Hutników – Siemianowice Śl. pl. Skargi | Zawodzie |
15 lipca 2006 | 13 | Chorzów rynek – Siemianowice Śl. pl. Skargi | |
23 | Chorzów Stadion Śląski – Szopienice | ||
29 lipca 2006 | 11 | Katowice pl. Wolności – Ruda Śląska Chebzie | Stroszek |
17 | Chorzów rynek – Ruda Śląska Chebzie | ||
10 | Siemianowice Śl. pl. Skargi – Ruda Śląska Chebzie | (linię zawieszono) | |
12 sierpnia 2006 | 7 | Bytom pl. Sikorskiego – Katowice Zawodzie | Zawodzie |
36 | Chorzów Ratusz – Katowice Zawodzie | ||
37 | Chorzów Ratusz – Szopienice |
6 maja 2022 roku zajezdnia tramwajowa w Chorzowie-Batorym, mieszcząca się przy ulicy Inwalidzkiej 5, została wpisana do rejestru zabytków (nr rej. A/980/2022). Wpis ten obejmował takie obiekty jak: budynek administracyjny, warsztat, wozownię oraz dawną kuchnię.
Zestawienie zmodernizowanych tramwajów
W poniższym zestawieniu przedstawiamy szczegółowe dane dotyczące tramwajów, które przeszły modernizację w Zakładzie Usługowo Remontowym Tramwajów Śląskich. Zestawienie to zawiera informacje na temat pojazdów, ich liczby, lat modernizacji oraz dodatkowych uwag.
Pojazd | Liczba sztuk | Lata modernizacji | Uwagi | Źródła |
---|---|---|---|---|
Konstal 105Na | 4 | 2000 | modernizacja w zajezdni Będzin była częściowa | _ |
4 | 2001 | |||
1 | ? | _ | ||
11 | 2009-? | _ | _ | |
Düwag Pt | 14 | 2010-? | przystosowanie tramwajów z Frankfurtu nad Menem do polskich warunków | _ |
SGP/Lohner E1 | 25 | 2010–2013 | przystosowanie tramwajów z Wiednia do polskich warunków | _ |
Konstal 111N | 2 | 2012 | części dostarczyły firmy Lemma i Astromal | _ |
2 | 2015 | części dostarczyły Enika, Lemma oraz TriboTec Polska | _ | |
2 | 2016 | części dostarczyły Lemma, TriboTec Polska i Webasto Petemar | _ | |
Konstal 105Na | 30 | 2012–2014 | modernizacja inspirowana Moderusami Alfa HF 11 AC | _ |
Düwag Ptm | 2 | 2015-2017 | przeróbka na tramwaj jednokierunkowy z niskopodłogowym członem | _ |
Alstom Konstal 116Nd | 1 | 2019–2021 | _ | _ |
Przypisy
- Michał Bulsa, Decyzje dotyczące wpisów i skreśleń w rejestrze zabytków nieruchomych województwa śląskiego w 2022 roku, „Wiadomości Konserwatorskie Województwa Śląskiego” 2023, t. 15, s. 382.
- Wpis do rejestru zabytków (A/980/2022) wkz.katowice.pl [dostęp 12.06.2022 r.]
- Helmut Tramwajów Śląskich po modernizacji. Dostał nowe czoło. transport-publiczny.pl, 05.04.2017 r. [dostęp 07.04.2017 r.]
- Chorzów. Zmodernizowany tramwaj ma imię. Gucio. transport-publiczny.pl, 25.08.2017 r. [dostęp 16.09.2017 r.]
- Śląski Pt po remoncie. infotram.pl, 06.12.2016 r. [dostęp 11.12.2016 r.]
- ZUR/239/2016 Dostawa 5 sztuk przetwornic statycznych i 5 sztuk przekształtników do wagonów typu 105N2k i 7 klimatyzatorów kabiny motorniczego, tram-silesia.pl, 27.05.2016 r. [dostęp 12.12.2016 r.]
- ZUR/222/2016 Zakup piasecznic do 2 wagonów typu 111N i 5 wagonów typu 105N2k. tram-silesia.pl, 26.04.2016 r. [dostęp 12.12.2016 r.]
- ZUR/136/2016 Zakup kompletów drzwi do wagonów typu 105N2k i 111N. tram-silesia.pl, 21.03.2016 r. [dostęp 12.12.2016 r.]
- ZUR/271/2015 Dostawa piasecznic do wagonów typu 111N, tram-silesia.pl, 10.04.2015 r. [dostęp 17.05.2015 r.]
- ZUR/265/2015 Dostawa kompletnych napędów drzwi do 2 wagonów typu 111N, tram-silesia.pl, 30.03.2015 r. [dostęp 17.05.2015 r.]
- ZUR/258/2015 Dostawa 2 sztuk przetwornic statycznych, tram-silesia.pl, 25.03.2015 r. [dostęp 17.05.2015 r.]
- ZUR/271/2012 Dostawa elementów karoserii do dwóch wagonów 111N, tram-silesia.pl, 23.03.2012 r. [dostęp 05.09.2014 r.]
- ZUR/274/2012 Dostawa dwóch kompletów siedzeń pasażerskich do wagonów „111N”, tram-silesia.pl, 20.03.2012 r. [dostęp 05.09.2014 r.]
- Pięć nowych Helmutów kupiły Tramwaje Śląskie. katowice.naszemiasto.pl, 04.01.2013 r. [dostęp 18.11.2013 r.]
- 30-letnie tramwaje z Niemiec po remoncie wyjadą na nasze trasy. katowice.naszemiasto.pl, 04.11.2010 r. [dostęp 19.10.2013 r.]
- Tramwaje Śląskie S.A. » Wagony liniowe. tram-silesia.pl, 15.01.2013 r. [dostęp 30.11.2016 r.]
- Tramwaje Śląskie S.A. » Wagony liniowe. tram-silesia.pl, 31.12.2014 r. [dostęp 30.11.2016 r.]
- Duży krok w dobrym kierunku. „Silesia Tram News”. 12/2014, s. 4-5. Chorzów: Agencja Mediów Lokalnych mediaL. ISSN 2299-2790.
- Pt. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom II. Rybnik: Eurosprinter, 2012, s. 254-256.
- 105N. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom II. Rybnik: Eurosprinter, 2012, s. 247-252.
- Kalendarium relacji tramwajowych po 1945 roku (do 30.06.2012). W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom II. Rybnik: Eurosprinter, 2012, s. 283-295.
- 3.2. Spółka Tramwaje Śląskie SA. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom II. Rybnik: Eurosprinter, 2012, s. 190-198.
- 5. W polskiej części Górnego Śląska do 1939. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom I. Rybnik: Eurosprinter, 2010, s. 166-191.
- 3.1.7. Linia Hajduki – Królewska Huta. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom I. Rybnik: Eurosprinter, 2010, s. 78-80.
- 3.1.6. Linia Hajduki – Katowice – Mysłowice. W: Krzysztof Soida, Zbigniew Danyluk, Przemysław Nadolski: Tramwaje Górnośląskie Tom I. Rybnik: Eurosprinter, 2010, s. 69-78.
Pozostałe obiekty w kategorii "Budynki przemysłowe i magazynowe":
Zakłady Azotowe w Chorzowie | Elektrociepłownia ChorzówOceń: Zakład Usługowo Remontowy Tramwajów Śląskich