Alstom Konstal


Alstom Konstal to ważny zakład przemysłowy zlokalizowany w Chorzowie, który specjalizuje się w produkcji różnorodnych pojazdów szynowych. W asortymencie firmy znajdują się przede wszystkim wagony metra i tramwaje, a także różnego rodzaju podzespoły stosowane w pociągach. Od 1997 roku, z chwilą przystąpienia do międzynarodowej grupy Alstom, a od 2023 roku jako oddział Alstom Polska S.A., zakład należy do globalnej sieci producentów.

Historia zakładów sięga 1864 roku, kiedy to zostały one założone jako część Huty Królewskiej. W wyniku reorganizacji w 1917 roku, przedsiębiorstwo wyodrębniło się z jej struktur, stając się odrębnym podmiotem. Należy również wspomnieć, że w okresie II wojny światowej, fabryka została włączona w struktury koncernu Reichswerke Hermann Göring, gdzie produkowano na potrzeby militarne III Rzeszy.

W czasach PRL-u zakład funkcjonował jako Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych Konstal, stając się kluczowym dostawcą tramwajów dla całego kraju, a także odpowiedzialnym za produkcję taboru kolejowego i różnych konstrukcji stalowych, które były fundamentem dla rozwoju przemysłu transportowego nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

Historia

Geneza i początki działalności (1864–1918)

W miarę narastania rozwoju kolei na Śląsku w latach sześćdziesiątych XIX wieku, w 1864 roku powstały Warsztaty Przetwórcze (niem. Verarbeitungswerkstätte). Były one zainicjowane jako dział produkcyjny w chorzowskiej Hucie Królewskiej (niem. Königshütte) i zrealizowane na terenie historycznej walcowni stali. Głównym zadaniem ich działalności było przetwarzanie stali produkowanej w hucie na różne niezbędne akcesoria do torów oraz taboru kolejowego.

W 1870 roku, hrabia Hugo Henckel von Donnersmarck nabył zarówno hutę, jak i Warsztaty Przetwórcze od Rządu Królestwa Pruskiego. Dwa lata później, w Berlinie, utworzono przedsiębiorstwo Zjednoczone Huty Królewska i Laura Spółka Akcyjna dla Górnictwa i Hutnictwa (niem. Vereinigte Königs- und Laurahütte Actien Gesellschaft für Bergbau und Hüttenbetrieb), co dało początek dalszemu rozwojowi Warsztatów. Wkrótce zaczęto tworzyć nowe wydziały, w tym produkcję odkuwek oraz zestawów kołowych taboru kolejowego, które uruchomiono w 1871.

Nieustanny rozwój zakładów trwał, co skutkowało kolejnymi otwarciami wydziałów — w 1894 uruchomiono produkcję mostów i konstrukcji stalowych, a w 1895 zadebiutował wydział produkcji wagonów kolejowych. Ciekawostką jest, iż produkowane wagony obejmowały różnorodne typy, takie jak wagony pocztowe, cysterny czy wagony garnkowe, które były konieczne do transportu rozmaitych substancji. W 1901 działalność rozszerzono o produkcję wyrobów tłoczonych, a w 1908 dodano wydziały sprężyn i rozjazdów kolejowych. W lipcu 1917 nastąpiła reorganizacja, a warsztaty stały się samodzielną jednostką, przyjmującą nazwę Zarząd Warsztatów Huty Królewskiej (niem. Werkstättenverwaltung Königshütte).

Okres międzywojenny (1918–1939)

Po zakończeniu I wojny światowej i przynależności części Górnego Śląska do Polski w 1922 roku, zmieniono nazwę przedsiębiorstwa na Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura Spółka Akcyjna w Katowicach, jednak pozostawało ono w rękach niemieckich. W obliczu niestabilności gospodarczej i wojny celnej z Niemcami, która rozpoczęła się w 1925 roku, produkcja w górnośląskich zakładach zaczęła dramatycznie spadać. Niemiecka polityka unieruchamiania fabryk w polskiej części Śląska nie poprawiała sytuacji.

W połowie 1929 roku w Nowym Jorku zorganizowano Consolidated Silesian Steel Corporation (pol. Zjednoczone Towarzystwo Stali Śląskiej), które zyskało 30% akcji z rąk banku oraz 70% z rąk niemieckich. W skład CSSC weszły wówczas niemal wszystkie niemieckie przedsiębiorstwa na Śląsku, w tym górnośląskie huty. Wspólna administracja i produkcja nie uchroniły przedsiębiorstw przed bankructwem, co doprowadziło w 1934 do wprowadzenia nadzoru sądowego nad nimi. W kolejnych latach miała miejsce próba zjednoczenia firm, co ostatecznie doprowadziło do powstania Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych Spółka Akcyjna w Katowicach, obejmującej różne aspekty produkcji, w tym tramwaje oraz urządzenia dla portu gdyńskiego.

W 1936 zrealizowano ambitny projekt budowy czteroosiowego wagonu silnikowego serii ESCx, nazwanego Luxtorpeda, a w 1939 roku zbudowano pierwsze spawane pudła wagonów osobowych, co zrewolucjonizowało jednakowy transport osób.

Okres II wojny światowej (1939–1945)

Początek II wojny światowej przyniósł fundamentalne zmiany w organizacji warsztatów po wkroczeniu niemieckich wojsk. Części majątek Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych przeszedł pod zarząd komisaryczny koncernu Reichswerke A.G. für Berg- und Hüttenbetriebe Hermann Göring, co skończyło się znaczną stratą polskich pracowników i ich relegacją na roboty przymusowe. Zmiany w organizacji produkcji przesunęły się w stronę wykorzystania fabryki dla potrzeb wojska, wytwarzano m.in. segmenty kadłubów okrętów podwodnych oraz sprzęt wojskowy.

Po zakończeniu działań wojennych w 1945 roku, zakład musiał zmierzyć się z zniszczeniami. Chorzów został zajęty przez odziały radzieckie, a warsztat mechaniczny został zbombardowany. Niemal natychmiast po wojnie przystąpiono do odbudowy fabryki, co szybko umożliwiło uruchomienie pierwszego kotła i wyremontowanie instalacji sprężonego powietrza. Zaledwie kilka dni zajęło otwarcie wydziału budowy mostów, który z sukcesem zrealizował przebudowę mostu w Chorzowie Batorym. Powstały również nowe przęsła dla mostu Poniatowskiego.

Mostowagon i Konstal (1945–1997)

Po zakończeniu wojny zakład przyjął nazwę Chorzowska Wytwórnia Mostów i Wagonów, znaną w skrócie jako Mostowagon. W pierwszych latach zbrojnego spokoju firma koncentrowała się na produkcji mostów i konstrukcji stalowych oraz wagonów towarowych.

W 1 maja 1946 roku dostarczono do PKP 100 powojennych węglarek, co stanowiło symboliczne rozpoczęcie nowej ery produkcji. W tym okresie zintensyfikowano prace nad tramwajami, organizując konferencję w Katowicach w 1946 roku, która legislacyjnie potwierdziła powstanie tramwaju silnikowego typu N i jego doczepnego odpowiednika. Przeszły one szereg testów i pod koniec 1949 roku dostarczono wagony doczepne dla Elektrycznych Kolei Dojazdowych.

Ogromny rozwój zakładów był widoczny na każdym kroku, a w 1957 roku powstały wieloosiowe wagony przeznaczone do transportu ładunków, takich jak transformatory i turbogeneratory.

Część koncernu Alstom (od 1997)

W momencie przekształcenia Konstalu i włączenia go do koncernu Alstom w 1997 roku, zakładał on innowacyjną produkcję nowych typów wagony towarowe. Zakład wznowił działalność w sferze budowy cystern oraz przystąpił do realizacji produkcji nowych typów tramwajów. W ramach nowego kursu, Alstom Konstal zainwestował znaczne kwoty, co sprawiło, że stał się jednym z czołowych zakładów specjalizujących się w produkcji taboru kolejowego. W 2007 roku zakład podjął się budowy podwozi do francuskich pojazdów kolejowych.

Pod koniec roku 2012 otwarto nową halę produkcyjną, co z kolei pozwoliło na brygadowanie zakładów pod względem jakości produkcji. Rwaki inwestycje w infrastrukturę w połączeniu z zatrudnieniem około 1000 osób sprawiły, że zakład w Chorzowie stał się centrum nowoczesnych technologii produkcji taboru. Dodać należy, że Alstom Konstal z sukcesem realizował umowy dotyczące produkcji wagonów dla metra w Dubaju. Finałowo w 2023 roku Alstom w Polsce zintegrował działalność zakładów w ramach jednej spółki Alstom Polska S.A., co stanowi kolejny krok w historii ich rozwoju.

Działalność

Zakład ten jest uważany za jednego z czołowych dostawców na rynku transportu szynowego w Europie. Specjalizuje się w produkcji różnych typów pojazdów i podzespołów. W swojej ofercie znajduje się m.in.:

  • wagony metra z rodziny Metropolis,
  • tramwaje z serii Citadis,
  • podzespoły przeznaczone dla pojazdów z rodzin Coradia oraz Coradia LINT.

Zestawienie produkcji

Tramwaje

W tej kategorii stworzono pełną segmentację, która obejmuje wagony tramwajowe Konstal oraz wagony tramwajowe Alstom. W szczegółowym zestawieniu produktów można znaleźć poniższą tabelę:

TypRodzajRozstaw szynLata produkcjiLiczba sztuk
Bremensilnikowy1435 mm1931–193314
doczepny193112
Hsilnikowy1525 mm1936–193719
P15doczepny1525 mm1936–193830
Chorzówsilnikowy1435 mm1937–19409
Jsilnikowy1525 mm193812
TF40silnikowy1435 mm194040
NDdoczepny1435 mm1948–1956478
Nsilnikowy1435 mm1949–1956486
2Nsilnikowy1000 mm1950–1956148
2NDdoczepny1000 mm195515
4Nsilnikowy1435 mm1956–195790
4NDdoczepny1435 mm195780
4NJsilnikowy1435 mm19571
5Nsilnikowy1000 mm195739
5NDdoczepny1000 mm195740
4N1silnikowy1435 mm1957–1962335
4ND1doczepny1435 mm1958–1961386
Konstal 5ND1doczepny1000 mm1958–196136
5N1silnikowy1000 mm1958–1962281
13Nsilnikowy1435 mm1959–1969836
15Nsilnikowy1435 mm19631
WPKsilnikowy1435 mm19634
14Nsilnikowy1435 mm1963–19672
14NDdoczepny1435 mm19671
102Nsilnikowy1435 mm1967–197042
13NSsilnikowy1435 mm19683
13NSDdoczepny czynny1435 mm19683
802Nsilnikowy1000 mm19705
102Nasilnikowy1435 mm1970–1973435
102NaWsilnikowy1000 mm197320
102Ndsilnikowy1435 mm197322
803Nsilnikowy1000 mm1973–1974171
105Nsilnikowy1435 mm1973–1979980
105NWsilnikowy1000 mm19774
106Nsilnikowy1435 mm1977–19877
805Nsilnikowy1000 mm197825
805Nasilnikowy1000 mm1979–1990691
105Nasilnikowy1435 mm1979–19921443
105NTsilnikowy1435 mm1985–198913
105Nbsilnikowy1435 mm19881
805NSsilnikowy1000 mm1989–199010
106Nasilnikowy1435 mm1991–19924
105Nbsilnikowy1435 mm1992–199314
111Nsilnikowy1435 mm19936
105Nesilnikowy1435 mm199318
105Ngsilnikowy1435 mm19932
805Nbsilnikowy1000 mm1993–19946
105Npsilnikowy1435 mm19942
105Nfsilnikowy1435 mm1994–199644
105N1ksilnikowy1435 mm19952
112Nsilnikowy1435 mm19951
105N2ksilnikowy1435 mm1995–200060
105Nmsilnikowy1435 mm1996–199714
105Nzsilnikowy1435 mm19972
114Nasilnikowy1435 mm19972
116Nsilnikowy1435 mm19981
116Nasilnikowy1435 mm19982
116Na/1silnikowy1435 mm1998–200026
NGd99silnikowy1435 mm1999–20004
105N2k/2000silnikowy1435 mm2000–200145
doczepny czynny1435 mm31
116Ndsilnikowy1435 mm2000–200117

Wagony metra

Poniżej znajduje się szczegółowe zestawienie dotyczące produkcji wagonów metra, które również odgrywają ważną rolę w ofercie.

ModelOdbiorcaLata produkcjiLiczba pociągów
Alstom Metropolis 98BWarszawa2001–200414
Alstom Metropolis AM5-M2Budapeszt2007–201122
Alstom Metropolis AM4-M42012–201315
Alstom Metropolis M5Amsterdam2011–201528
Alstom MetropolisRijad2015–201969
Alstom MetropolisDubajod 201750

Wagony silnikowe

W tej sekcji przedstawione będą wagony silnikowe, które są istotnym elementem floty transportu szynowego.

PojazdRodzajLata produkcjiLiczba sztuk
ESCxspalinowy19361
EN80elektryczny1947–194913

Wagony towarowe

Następnie mamy do czynienia z wagonami towarowymi, które były produkowane na dużą skalę, szczególnie w okresie PRL-u. Poniżej bardziej szczegółowe zestawienie produkcji:

Wagony towarowe wyprodukowane w okresie PRL-u
RokLiczba wagonów
19456
1946543
1947905
1948863
1949257
1950486
1951831
1952752
1953608
1954836
1955492
1956398
1957566
1958657
1959509
RokLiczba wagonów
1960518
1961623
1962691
1963803
1964828
1965624
1966844
1967497
1968324
1969655
1970653
1971770
1972750
1973750
1974923
RokLiczba wagonów
19751036
19761140
19771121
19781056
1979954
1980945
1981514
1982743
1983645
1984315
1985380
1986481
1987475
1988531
1989484

Lokomotywy kopalniane

W kategorii lokomotyw kopalnianych można zauważyć różnorodność typów i zastosowań, które dostosowane są do specyficznych potrzeb klientów.

TypRodzajRozstaw szynLata produkcjiLiczba sztuk
Ld1przewodowa elektryczna450–625 mm1949–1960?
Ld2przewodowa elektryczna550–700 mm1949–1960?
Ld3przewodowa elektryczna750–1050 mm1951–??
Karlikakumulatorowa elektryczna550–625 mm1955–1968około 660
Ld20przewodowa elektryczna550–750 mm1958–II poł. lat 60.?
Ld10przewodowa elektryczna450–625 mm1960–II poł. lat 60.?
Ld30 i podtypyprzewodowa elektryczna750–1050 mm1960–II poł. lat 60.?
Ldag05 i podtypyakumulatorowa elektryczna500–750 mm1962–1975około 330
Ldag05M i podtypyakumulatorowa elektryczna430–750 mm??
Lda20przewodowo-akumulatorowa900 mm1966–1969około 40
Ld20Mprzewodowa elektryczna550–750 mmII poł. lat 60.–I poł. lat 70.?
Ld30Mprzewodowa elektryczna750–1050 mmII poł. lat 60.–I poł. lat 70.?
Ld10Mprzewodowa elektryczna450–625 mmII poł. lat 60.–1990?
Ld21 i podtypyprzewodowa elektryczna550–700 mm1969–??
Ld31 i podtypyprzewodowa elektryczna800–1050 mm1971–??
Lep20przewodowa elektryczna750–900 mm1972–1974kilka
LeaBM12 i podtypyakumulatorowa450–750 mm1972–1974?
LeaBM12T i podtypyakumulatorowa450–900 mm1974–1988?
Lds100spalinowa550–750 mm?5
Ldp45pneumatyczna750 mm1987–19928
LDT21/2 i LDT31/2??1992kilka
LEA12Pakumulatorowa elektryczna470–900 mm1992–??

Mosty

Również ważnym obszarem działalności są mosty kolejowe oraz drogowe, które zostały wybudowane przez firmę, przyczyniając się do rozwoju infrastruktury transportowej.

Nazwa mostuTypMiejsceRok budowy
Most HumboldthafenakolejowyBerlin1907–1909
Most ŁabykolejowyWittenberga (Łaba)1909–1911
Most MościckiegodrogowyPuławy (Wisła)1932
Most PoniatowskiegodrogowyWarszawa (Wisła)1945–1946
Most PiłsudskiegodrogowyToruń (Wisła)1947
Most Śląsko-DąbrowskidrogowyWarszawa (Wisła)1948
Most Legionów Piłsudskiegokolejowo-drogowyPłock (Wisła)1948
Most średnicowykolejowyWarszawa (Wisła)1949
Most DębnickidrogowyKraków (Wisła)1950
Most Grudziądzkikolejowo-drogowyGrudziądz (Wisła)1951
Most fordońskikolejowo-drogowyBydgoszcz (Wisła)1952
Most Gdańskikolejowo-drogowy dwupoziomowyWarszawa (Wisła)1958
Most przez Wisłę w ChełmniedrogowyChełmno (Wisła)1961–1963
Most ŁazienkowskidrogowyWarszawa (Wisła)1973

Dyrektorzy i prezesi

W sekcji poświęconej dyrektorom i prezesom firmy Alstom Konstal znajduje się interesujące zestawienie, które ukazuje historię zarządzania przedsiębiorstwem. Dzięki tabeli, możemy prześledzić sylwetki kluczowych postaci, które miały wpływ na rozwój tej firmy oraz ważne momenty w jej działalności.

Rok odRok doImię i NazwiskoStanowiskoNazwa PrzedsiębiorstwaUwaga
19451948Władysław Wachniewskidyrektor naczelnyChorzowska Wytwórnia Mostów i Wagonówbrak
19481949Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych
19501953Józef Wanat
19531955Józef Trzcionka
19551966Henryk Całka
19661969Tadeusz Ruciński
19691973Józef Kornecki
19731991Henryk Bałaziński
19911991Tadeusz Kudzelkap.o. dyrektora naczelnego
19911994Edward Jarnańczykdyrektor naczelnybrak
19941997prezes zarząduKonstal
19971998Hans Peter Engelbrak
19982001Alstom Konstal
20012011Teresa Kłusekbrak
20112019Radosław Jerzy Banachbrak
2019_Artur Fryczkowskibrak

Wykaz dyrektorów i prezesów przedstawia znaczące daty oraz ich funkcje, co pozwala zrozumieć ewolucję kierownictwa organizacji na przestrzeni lat.

Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":

Moto-Profil | Chorzowska Spółdzielnia Mieszkaniowa | Tramwaje Śląskie | INDOS

Oceń: Alstom Konstal

Średnia ocena:4.8 Liczba ocen:9