Alstom Konstal to ważny zakład przemysłowy zlokalizowany w Chorzowie, który specjalizuje się w produkcji różnorodnych pojazdów szynowych. W asortymencie firmy znajdują się przede wszystkim wagony metra i tramwaje, a także różnego rodzaju podzespoły stosowane w pociągach. Od 1997 roku, z chwilą przystąpienia do międzynarodowej grupy Alstom, a od 2023 roku jako oddział Alstom Polska S.A., zakład należy do globalnej sieci producentów.
Historia zakładów sięga 1864 roku, kiedy to zostały one założone jako część Huty Królewskiej. W wyniku reorganizacji w 1917 roku, przedsiębiorstwo wyodrębniło się z jej struktur, stając się odrębnym podmiotem. Należy również wspomnieć, że w okresie II wojny światowej, fabryka została włączona w struktury koncernu Reichswerke Hermann Göring, gdzie produkowano na potrzeby militarne III Rzeszy.
W czasach PRL-u zakład funkcjonował jako Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych Konstal, stając się kluczowym dostawcą tramwajów dla całego kraju, a także odpowiedzialnym za produkcję taboru kolejowego i różnych konstrukcji stalowych, które były fundamentem dla rozwoju przemysłu transportowego nie tylko w Polsce, ale i za granicą.
Historia
Geneza i początki działalności (1864–1918)
W miarę narastania rozwoju kolei na Śląsku w latach sześćdziesiątych XIX wieku, w 1864 roku powstały Warsztaty Przetwórcze (niem. Verarbeitungswerkstätte). Były one zainicjowane jako dział produkcyjny w chorzowskiej Hucie Królewskiej (niem. Königshütte) i zrealizowane na terenie historycznej walcowni stali. Głównym zadaniem ich działalności było przetwarzanie stali produkowanej w hucie na różne niezbędne akcesoria do torów oraz taboru kolejowego.
W 1870 roku, hrabia Hugo Henckel von Donnersmarck nabył zarówno hutę, jak i Warsztaty Przetwórcze od Rządu Królestwa Pruskiego. Dwa lata później, w Berlinie, utworzono przedsiębiorstwo Zjednoczone Huty Królewska i Laura Spółka Akcyjna dla Górnictwa i Hutnictwa (niem. Vereinigte Königs- und Laurahütte Actien Gesellschaft für Bergbau und Hüttenbetrieb), co dało początek dalszemu rozwojowi Warsztatów. Wkrótce zaczęto tworzyć nowe wydziały, w tym produkcję odkuwek oraz zestawów kołowych taboru kolejowego, które uruchomiono w 1871.
Nieustanny rozwój zakładów trwał, co skutkowało kolejnymi otwarciami wydziałów — w 1894 uruchomiono produkcję mostów i konstrukcji stalowych, a w 1895 zadebiutował wydział produkcji wagonów kolejowych. Ciekawostką jest, iż produkowane wagony obejmowały różnorodne typy, takie jak wagony pocztowe, cysterny czy wagony garnkowe, które były konieczne do transportu rozmaitych substancji. W 1901 działalność rozszerzono o produkcję wyrobów tłoczonych, a w 1908 dodano wydziały sprężyn i rozjazdów kolejowych. W lipcu 1917 nastąpiła reorganizacja, a warsztaty stały się samodzielną jednostką, przyjmującą nazwę Zarząd Warsztatów Huty Królewskiej (niem. Werkstättenverwaltung Königshütte).
Okres międzywojenny (1918–1939)
Po zakończeniu I wojny światowej i przynależności części Górnego Śląska do Polski w 1922 roku, zmieniono nazwę przedsiębiorstwa na Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura Spółka Akcyjna w Katowicach, jednak pozostawało ono w rękach niemieckich. W obliczu niestabilności gospodarczej i wojny celnej z Niemcami, która rozpoczęła się w 1925 roku, produkcja w górnośląskich zakładach zaczęła dramatycznie spadać. Niemiecka polityka unieruchamiania fabryk w polskiej części Śląska nie poprawiała sytuacji.
W połowie 1929 roku w Nowym Jorku zorganizowano Consolidated Silesian Steel Corporation (pol. Zjednoczone Towarzystwo Stali Śląskiej), które zyskało 30% akcji z rąk banku oraz 70% z rąk niemieckich. W skład CSSC weszły wówczas niemal wszystkie niemieckie przedsiębiorstwa na Śląsku, w tym górnośląskie huty. Wspólna administracja i produkcja nie uchroniły przedsiębiorstw przed bankructwem, co doprowadziło w 1934 do wprowadzenia nadzoru sądowego nad nimi. W kolejnych latach miała miejsce próba zjednoczenia firm, co ostatecznie doprowadziło do powstania Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych Spółka Akcyjna w Katowicach, obejmującej różne aspekty produkcji, w tym tramwaje oraz urządzenia dla portu gdyńskiego.
W 1936 zrealizowano ambitny projekt budowy czteroosiowego wagonu silnikowego serii ESCx, nazwanego Luxtorpeda, a w 1939 roku zbudowano pierwsze spawane pudła wagonów osobowych, co zrewolucjonizowało jednakowy transport osób.
Okres II wojny światowej (1939–1945)
Początek II wojny światowej przyniósł fundamentalne zmiany w organizacji warsztatów po wkroczeniu niemieckich wojsk. Części majątek Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych przeszedł pod zarząd komisaryczny koncernu Reichswerke A.G. für Berg- und Hüttenbetriebe Hermann Göring, co skończyło się znaczną stratą polskich pracowników i ich relegacją na roboty przymusowe. Zmiany w organizacji produkcji przesunęły się w stronę wykorzystania fabryki dla potrzeb wojska, wytwarzano m.in. segmenty kadłubów okrętów podwodnych oraz sprzęt wojskowy.
Po zakończeniu działań wojennych w 1945 roku, zakład musiał zmierzyć się z zniszczeniami. Chorzów został zajęty przez odziały radzieckie, a warsztat mechaniczny został zbombardowany. Niemal natychmiast po wojnie przystąpiono do odbudowy fabryki, co szybko umożliwiło uruchomienie pierwszego kotła i wyremontowanie instalacji sprężonego powietrza. Zaledwie kilka dni zajęło otwarcie wydziału budowy mostów, który z sukcesem zrealizował przebudowę mostu w Chorzowie Batorym. Powstały również nowe przęsła dla mostu Poniatowskiego.
Mostowagon i Konstal (1945–1997)
Po zakończeniu wojny zakład przyjął nazwę Chorzowska Wytwórnia Mostów i Wagonów, znaną w skrócie jako Mostowagon. W pierwszych latach zbrojnego spokoju firma koncentrowała się na produkcji mostów i konstrukcji stalowych oraz wagonów towarowych.
W 1 maja 1946 roku dostarczono do PKP 100 powojennych węglarek, co stanowiło symboliczne rozpoczęcie nowej ery produkcji. W tym okresie zintensyfikowano prace nad tramwajami, organizując konferencję w Katowicach w 1946 roku, która legislacyjnie potwierdziła powstanie tramwaju silnikowego typu N i jego doczepnego odpowiednika. Przeszły one szereg testów i pod koniec 1949 roku dostarczono wagony doczepne dla Elektrycznych Kolei Dojazdowych.
Ogromny rozwój zakładów był widoczny na każdym kroku, a w 1957 roku powstały wieloosiowe wagony przeznaczone do transportu ładunków, takich jak transformatory i turbogeneratory.
Część koncernu Alstom (od 1997)
W momencie przekształcenia Konstalu i włączenia go do koncernu Alstom w 1997 roku, zakładał on innowacyjną produkcję nowych typów wagony towarowe. Zakład wznowił działalność w sferze budowy cystern oraz przystąpił do realizacji produkcji nowych typów tramwajów. W ramach nowego kursu, Alstom Konstal zainwestował znaczne kwoty, co sprawiło, że stał się jednym z czołowych zakładów specjalizujących się w produkcji taboru kolejowego. W 2007 roku zakład podjął się budowy podwozi do francuskich pojazdów kolejowych.
Pod koniec roku 2012 otwarto nową halę produkcyjną, co z kolei pozwoliło na brygadowanie zakładów pod względem jakości produkcji. Rwaki inwestycje w infrastrukturę w połączeniu z zatrudnieniem około 1000 osób sprawiły, że zakład w Chorzowie stał się centrum nowoczesnych technologii produkcji taboru. Dodać należy, że Alstom Konstal z sukcesem realizował umowy dotyczące produkcji wagonów dla metra w Dubaju. Finałowo w 2023 roku Alstom w Polsce zintegrował działalność zakładów w ramach jednej spółki Alstom Polska S.A., co stanowi kolejny krok w historii ich rozwoju.
Działalność
Zakład ten jest uważany za jednego z czołowych dostawców na rynku transportu szynowego w Europie. Specjalizuje się w produkcji różnych typów pojazdów i podzespołów. W swojej ofercie znajduje się m.in.:
- wagony metra z rodziny Metropolis,
- tramwaje z serii Citadis,
- podzespoły przeznaczone dla pojazdów z rodzin Coradia oraz Coradia LINT.
Zestawienie produkcji
Tramwaje
W tej kategorii stworzono pełną segmentację, która obejmuje wagony tramwajowe Konstal oraz wagony tramwajowe Alstom. W szczegółowym zestawieniu produktów można znaleźć poniższą tabelę:
Typ | Rodzaj | Rozstaw szyn | Lata produkcji | Liczba sztuk |
---|---|---|---|---|
Bremen | silnikowy | 1435 mm | 1931–1933 | 14 |
doczepny | 1931 | 12 | ||
H | silnikowy | 1525 mm | 1936–1937 | 19 |
P15 | doczepny | 1525 mm | 1936–1938 | 30 |
Chorzów | silnikowy | 1435 mm | 1937–1940 | 9 |
J | silnikowy | 1525 mm | 1938 | 12 |
TF40 | silnikowy | 1435 mm | 1940 | 40 |
ND | doczepny | 1435 mm | 1948–1956 | 478 |
N | silnikowy | 1435 mm | 1949–1956 | 486 |
2N | silnikowy | 1000 mm | 1950–1956 | 148 |
2ND | doczepny | 1000 mm | 1955 | 15 |
4N | silnikowy | 1435 mm | 1956–1957 | 90 |
4ND | doczepny | 1435 mm | 1957 | 80 |
4NJ | silnikowy | 1435 mm | 1957 | 1 |
5N | silnikowy | 1000 mm | 1957 | 39 |
5ND | doczepny | 1000 mm | 1957 | 40 |
4N1 | silnikowy | 1435 mm | 1957–1962 | 335 |
4ND1 | doczepny | 1435 mm | 1958–1961 | 386 |
Konstal 5ND1 | doczepny | 1000 mm | 1958–1961 | 36 |
5N1 | silnikowy | 1000 mm | 1958–1962 | 281 |
13N | silnikowy | 1435 mm | 1959–1969 | 836 |
15N | silnikowy | 1435 mm | 1963 | 1 |
WPK | silnikowy | 1435 mm | 1963 | 4 |
14N | silnikowy | 1435 mm | 1963–1967 | 2 |
14ND | doczepny | 1435 mm | 1967 | 1 |
102N | silnikowy | 1435 mm | 1967–1970 | 42 |
13NS | silnikowy | 1435 mm | 1968 | 3 |
13NSD | doczepny czynny | 1435 mm | 1968 | 3 |
802N | silnikowy | 1000 mm | 1970 | 5 |
102Na | silnikowy | 1435 mm | 1970–1973 | 435 |
102NaW | silnikowy | 1000 mm | 1973 | 20 |
102Nd | silnikowy | 1435 mm | 1973 | 22 |
803N | silnikowy | 1000 mm | 1973–1974 | 171 |
105N | silnikowy | 1435 mm | 1973–1979 | 980 |
105NW | silnikowy | 1000 mm | 1977 | 4 |
106N | silnikowy | 1435 mm | 1977–1987 | 7 |
805N | silnikowy | 1000 mm | 1978 | 25 |
805Na | silnikowy | 1000 mm | 1979–1990 | 691 |
105Na | silnikowy | 1435 mm | 1979–1992 | 1443 |
105NT | silnikowy | 1435 mm | 1985–1989 | 13 |
105Nb | silnikowy | 1435 mm | 1988 | 1 |
805NS | silnikowy | 1000 mm | 1989–1990 | 10 |
106Na | silnikowy | 1435 mm | 1991–1992 | 4 |
105Nb | silnikowy | 1435 mm | 1992–1993 | 14 |
111N | silnikowy | 1435 mm | 1993 | 6 |
105Ne | silnikowy | 1435 mm | 1993 | 18 |
105Ng | silnikowy | 1435 mm | 1993 | 2 |
805Nb | silnikowy | 1000 mm | 1993–1994 | 6 |
105Np | silnikowy | 1435 mm | 1994 | 2 |
105Nf | silnikowy | 1435 mm | 1994–1996 | 44 |
105N1k | silnikowy | 1435 mm | 1995 | 2 |
112N | silnikowy | 1435 mm | 1995 | 1 |
105N2k | silnikowy | 1435 mm | 1995–2000 | 60 |
105Nm | silnikowy | 1435 mm | 1996–1997 | 14 |
105Nz | silnikowy | 1435 mm | 1997 | 2 |
114Na | silnikowy | 1435 mm | 1997 | 2 |
116N | silnikowy | 1435 mm | 1998 | 1 |
116Na | silnikowy | 1435 mm | 1998 | 2 |
116Na/1 | silnikowy | 1435 mm | 1998–2000 | 26 |
NGd99 | silnikowy | 1435 mm | 1999–2000 | 4 |
105N2k/2000 | silnikowy | 1435 mm | 2000–2001 | 45 |
doczepny czynny | 1435 mm | 31 | ||
116Nd | silnikowy | 1435 mm | 2000–2001 | 17 |
Wagony metra
Poniżej znajduje się szczegółowe zestawienie dotyczące produkcji wagonów metra, które również odgrywają ważną rolę w ofercie.
Model | Odbiorca | Lata produkcji | Liczba pociągów |
---|---|---|---|
Alstom Metropolis 98B | Warszawa | 2001–2004 | 14 |
Alstom Metropolis AM5-M2 | Budapeszt | 2007–2011 | 22 |
Alstom Metropolis AM4-M4 | 2012–2013 | 15 | |
Alstom Metropolis M5 | Amsterdam | 2011–2015 | 28 |
Alstom Metropolis | Rijad | 2015–2019 | 69 |
Alstom Metropolis | Dubaj | od 2017 | 50 |
Wagony silnikowe
W tej sekcji przedstawione będą wagony silnikowe, które są istotnym elementem floty transportu szynowego.
Pojazd | Rodzaj | Lata produkcji | Liczba sztuk |
---|---|---|---|
ESCx | spalinowy | 1936 | 1 |
EN80 | elektryczny | 1947–1949 | 13 |
Wagony towarowe
Następnie mamy do czynienia z wagonami towarowymi, które były produkowane na dużą skalę, szczególnie w okresie PRL-u. Poniżej bardziej szczegółowe zestawienie produkcji:
Wagony towarowe wyprodukowane w okresie PRL-u | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Lokomotywy kopalniane
W kategorii lokomotyw kopalnianych można zauważyć różnorodność typów i zastosowań, które dostosowane są do specyficznych potrzeb klientów.
Typ | Rodzaj | Rozstaw szyn | Lata produkcji | Liczba sztuk |
---|---|---|---|---|
Ld1 | przewodowa elektryczna | 450–625 mm | 1949–1960 | ? |
Ld2 | przewodowa elektryczna | 550–700 mm | 1949–1960 | ? |
Ld3 | przewodowa elektryczna | 750–1050 mm | 1951–? | ? |
Karlik | akumulatorowa elektryczna | 550–625 mm | 1955–1968 | około 660 |
Ld20 | przewodowa elektryczna | 550–750 mm | 1958–II poł. lat 60. | ? |
Ld10 | przewodowa elektryczna | 450–625 mm | 1960–II poł. lat 60. | ? |
Ld30 i podtypy | przewodowa elektryczna | 750–1050 mm | 1960–II poł. lat 60. | ? |
Ldag05 i podtypy | akumulatorowa elektryczna | 500–750 mm | 1962–1975 | około 330 |
Ldag05M i podtypy | akumulatorowa elektryczna | 430–750 mm | ? | ? |
Lda20 | przewodowo-akumulatorowa | 900 mm | 1966–1969 | około 40 |
Ld20M | przewodowa elektryczna | 550–750 mm | II poł. lat 60.–I poł. lat 70. | ? |
Ld30M | przewodowa elektryczna | 750–1050 mm | II poł. lat 60.–I poł. lat 70. | ? |
Ld10M | przewodowa elektryczna | 450–625 mm | II poł. lat 60.–1990 | ? |
Ld21 i podtypy | przewodowa elektryczna | 550–700 mm | 1969–? | ? |
Ld31 i podtypy | przewodowa elektryczna | 800–1050 mm | 1971–? | ? |
Lep20 | przewodowa elektryczna | 750–900 mm | 1972–1974 | kilka |
LeaBM12 i podtypy | akumulatorowa | 450–750 mm | 1972–1974 | ? |
LeaBM12T i podtypy | akumulatorowa | 450–900 mm | 1974–1988 | ? |
Lds100 | spalinowa | 550–750 mm | ? | 5 |
Ldp45 | pneumatyczna | 750 mm | 1987–1992 | 8 |
LDT21/2 i LDT31/2 | ? | ? | 1992 | kilka |
LEA12P | akumulatorowa elektryczna | 470–900 mm | 1992–? | ? |
Mosty
Również ważnym obszarem działalności są mosty kolejowe oraz drogowe, które zostały wybudowane przez firmę, przyczyniając się do rozwoju infrastruktury transportowej.
Nazwa mostu | Typ | Miejsce | Rok budowy |
---|---|---|---|
Most Humboldthafena | kolejowy | Berlin | 1907–1909 |
Most Łaby | kolejowy | Wittenberga (Łaba) | 1909–1911 |
Most Mościckiego | drogowy | Puławy (Wisła) | 1932 |
Most Poniatowskiego | drogowy | Warszawa (Wisła) | 1945–1946 |
Most Piłsudskiego | drogowy | Toruń (Wisła) | 1947 |
Most Śląsko-Dąbrowski | drogowy | Warszawa (Wisła) | 1948 |
Most Legionów Piłsudskiego | kolejowo-drogowy | Płock (Wisła) | 1948 |
Most średnicowy | kolejowy | Warszawa (Wisła) | 1949 |
Most Dębnicki | drogowy | Kraków (Wisła) | 1950 |
Most Grudziądzki | kolejowo-drogowy | Grudziądz (Wisła) | 1951 |
Most fordoński | kolejowo-drogowy | Bydgoszcz (Wisła) | 1952 |
Most Gdański | kolejowo-drogowy dwupoziomowy | Warszawa (Wisła) | 1958 |
Most przez Wisłę w Chełmnie | drogowy | Chełmno (Wisła) | 1961–1963 |
Most Łazienkowski | drogowy | Warszawa (Wisła) | 1973 |
Dyrektorzy i prezesi
W sekcji poświęconej dyrektorom i prezesom firmy Alstom Konstal znajduje się interesujące zestawienie, które ukazuje historię zarządzania przedsiębiorstwem. Dzięki tabeli, możemy prześledzić sylwetki kluczowych postaci, które miały wpływ na rozwój tej firmy oraz ważne momenty w jej działalności.
Rok od | Rok do | Imię i Nazwisko | Stanowisko | Nazwa Przedsiębiorstwa | Uwaga |
---|---|---|---|---|---|
1945 | 1948 | Władysław Wachniewski | dyrektor naczelny | Chorzowska Wytwórnia Mostów i Wagonów | brak |
1948 | 1949 | Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych | |||
1950 | 1953 | Józef Wanat | |||
1953 | 1955 | Józef Trzcionka | |||
1955 | 1966 | Henryk Całka | |||
1966 | 1969 | Tadeusz Ruciński | |||
1969 | 1973 | Józef Kornecki | |||
1973 | 1991 | Henryk Bałaziński | |||
1991 | 1991 | Tadeusz Kudzelka | p.o. dyrektora naczelnego | ||
1991 | 1994 | Edward Jarnańczyk | dyrektor naczelny | brak | |
1994 | 1997 | prezes zarządu | Konstal | ||
1997 | 1998 | Hans Peter Engel | brak | ||
1998 | 2001 | Alstom Konstal | |||
2001 | 2011 | Teresa Kłusek | brak | ||
2011 | 2019 | Radosław Jerzy Banach | brak | ||
2019 | _ | Artur Fryczkowski | brak |
Wykaz dyrektorów i prezesów przedstawia znaczące daty oraz ich funkcje, co pozwala zrozumieć ewolucję kierownictwa organizacji na przestrzeni lat.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Moto-Profil | Chorzowska Spółdzielnia Mieszkaniowa | Tramwaje Śląskie | INDOSOceń: Alstom Konstal